Sökning: "språkundervisning"

Visar resultat 26 - 30 av 256 uppsatser innehållade ordet språkundervisning.

  1. 26. Att arbeta språkutvecklande för att främja läsförmågan : En litteraturstudie om språkutvecklande arbete för att utveckla flerspråkiga elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Max Ostrelius; Johan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutvecklande; läsförmåga; undervisningsstrategier; ämnesbaserad språkundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser vilka möjligheter som språkutvecklande undervisningsstrategier och ämnesbaserad språkundervisning har för att främja flerspråkiga elevers läsförmåga. I ett mångkulturellt samhälle behöver skola och lärare se till att alla elever får möjligheten att utveckla sitt språk. LÄS MER

  2. 27. Lozanovmetoden/Suggestopedi : En komparativ studie av suggestopedisk praktik och traditionell språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecca Kinnander; [2022]
    Nyckelord :foreign language didactics; Foucault; Lozanov; suggestopedia;

    Sammanfattning : This is a qualitative research project aimed to compare traditional teaching of foreign languages and suggestopedia in order to seek an answer to whether the suggestopedic practice is compatible with traditional school.  The theoretical framework is based on Michel Foucault’s history of ideas of how power has developed over time and how power structures have shaped society, institutions and consequently school. LÄS MER

  3. 28. It's storytime! : Elevperspektiv på att använda bilderböcker i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Bark; Miia Cederqvist; [2022]
    Nyckelord :Picture books; Children s literature; EFL English as a foreign language ; Second language learning; elementary school.;

    Sammanfattning : Engelska som skolämne behöver bemöta eleverna på ett motiverande sätt och ha ett innehåll som främjar elevernas språkförmågor så att de kan bli trygga språkanvändare på engelska i framtiden. Forskning anser att läsning är en grundläggande nyckel för att skaffa ny kunskap. LÄS MER

  4. 29. Multimodala möjligheter i lågstadiet : En litteraturstudie om hur elevers läs- och skrivförmåga påverkas av multimodala texter och lärarens praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joanna Gabrielsson; Ellen Hardefeldt; [2022]
    Nyckelord :Multimodala texter; multimodalitet; läs- och skrivförmåga; kommunikation;

    Sammanfattning : Inriktningen för den här litteraturstudien är multimodala texter i lågstadieundervisningen, eftersom samhällets utveckling ställer nya krav på såväl undervisning som lärare. Syftet är att sammanställa hur användandet av multimodala texter behandlas i forskning inom yngre elevers språkundervisning. LÄS MER

  5. 30. ”EFTER SPRÅKCAFÉ HAR JAG DEN KÄNSLAN… ATT JAG KAN PRATA.”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Sundgren; [2021-08-04]
    Nyckelord :aktionsforskning; Sfi; kommunikativ språkundervisning; muntlig språkförmåga; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur en specifik aktion och undervisningsform, kallad Språkcafé, fungerar som en praktik för att utveckla Sfi-elevers muntliga kommunikativa språkförmåga. Aktionen Språkcafé genomförs för att skapa en arena för samtal där elever med olika förutsättningar, mål och bakgrunder möts för att diskutera olika ämnen. LÄS MER