Sökning: "stakeholder theory sport"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden stakeholder theory sport.

  1. 1. Scoring from the Sidelines : Managing Risk through an Uncertain Environment

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Gabriel Butros; Junior Chukro; [2023]
    Nyckelord :Sports management; Risk management; Swedish elite football; Uncertainty; Volatility; Stakeholder theory; Governance; Mutual association.; Sports management; Riskhantering; Svensk elitfotboll; Osäkerhet; Volatilitet; Intressenteori; Styrning; Idrottsförening.;

    Sammanfattning : Sports clubs face numerous challenges, including economic fluctuations, shifting supporter preferences, and changes in regulations and policies. However, the unpredictable nature of athletic performance makes it difficult to forecast future financial outcomes, which can negatively impact planning and operations. LÄS MER

  2. 2. Travsporten, från fysiskt till digitalt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Pålsson; Karl Bäck; Albin Sopi; [2023]
    Nyckelord :Marknadsmixen; The Sports Product; Travsportens struktur; Omvärldsmiljö; Marknadsföring av travsporten; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Travsporten, från fysiskt till digitalt. Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29 - Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Albin Sopi, Jonathan Pålsson, Karl Bäck Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelbegrepp: Marknadsmixen, The Sports Product, Travsportens struktur, Omvärldsmiljö, Marknadsföring av travsporten Problem/forskningsfråga: Hur har marknadsföringen av travsporten förändrats över tid? Syfte: Denna uppsats syftar till att utforska och förstå förändringarna i travsporten över tid, med särskild fokus på förändringar i marknadsföring, erbjudande och publik, samt orsakerna till dessa förändringar. LÄS MER

  3. 3. Stakeholder Management in Swedish Football : An Exploratory Study of Stakeholder Management in the Context of Swedish Elite Football

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Karl Holm; Martin Liss; [2022]
    Nyckelord :stakeholder management; stakeholder theory; football; sport management; stakeholder tensions; stakeholder satisfaction;

    Sammanfattning : Background: Due to the commercialization of football, clubs have put more focus on management in general, and stakeholder management in particular. Despite this, research on stakeholder management in football is in its infancy. Therefore, little is known about how football clubs manage their stakeholders that also possess unique characteristics. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetskommunikation som verktyg : Hur tryck från intressenter inverkar på ridsportföreningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ann-Sofie Johansson; Fanny Lund Ödmark; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; non-profit associations; stakeholders; sustainability communication; sustainability reporting; Hållbarhet; ideella föreningar; intressenter; hållbarhetskommunikation; hållbarhetsarbete;

    Sammanfattning : Alla behöver vara med och bidra till hållbar utveckling. Under senare tid har det blivit allt viktigare att arbeta kring hållbarhetsfrågor för att främja hållbar utveckling. I tidigare forskning har det framkommit att organisationer som använder intressentengagemang i hållbarhetsredovisningen kan utvinna fördelar. LÄS MER

  5. 5. Brynäs IF – Mer än en idrottsförening : En fallstudie om Brynäs IF:s arbete med CSR

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Philip Emanuelsson; Joakim Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Brynäs IF; CSR; Sponsorship; Sport organisation; Stakeholder theory; Brynäs IF; CSR; Sponsring; Idrottsförening; Intressentteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att svenska idrottsföreningar besitter grundläggande värden som är att betrakta som samhällsnyttiga. Svenska idrottsföreningar erhåller likaså ett ekonomiskt stöd från den offentliga sektorn som ett erkännande av dess samhällsnytta. LÄS MER