Sökning: "studie- och yrkesvägledning nyanlända"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesvägledning nyanlända.

  1. 1. Arbetsförmedlare i det mångkulturella samhället : -En studie om hänsynstagande till mångkulturell vägledning inom Arbetsförmedlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Filip Jankovic; [2023]
    Nyckelord :Arbetsförmedlingen; mångkulturalism; mångkulturell vägledning; nyanlända; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Etableringsreformen ger Arbetsförmedlingen ett ansvarsfullt uppdrag där ständiga innovationer syftar till att effektivisera arbetsförmedlarnas arbete med nyanlända. Problematiken kopplas till arbetsförmedlarnas handlingsutrymme i vägledningsarbetet som avgränsas på grund av en rad olika administrativa arbetsuppgifter samt det stora antalet klienter. LÄS MER

  2. 2. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karim Tano; Juliana Tekin; [2023]
    Nyckelord :Career counselor; language introduction; newly arrived; guidance; Studie- och yrkesvägledare; språkintroduktion; nyanländ; vägledning;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER

  3. 3. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av sina kompetenser och kompetensutveckling : En studie om vägledning med nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Eren; Sonja Ragab; [2023]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; kompetens; kompetensutveckling nyanlända elever; språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är av stor betydelse för nyanlända individer som kommer till Sverige, där de står inför unika utmaningar och behov. Att vägleda nyanlända elever innebär att navigera genom en komplex process som kräver inkludering och kunskap om de lagar och regler som styr deras möjligheter att intergreras i utbildning och arbetsliv. LÄS MER

  4. 4. ”VAD HÄNDER EFTER SFI?” : En kvalitativ studie om SFI-studerandes möjligheter och utmaningar inför framtida karriärval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Blomgren; [2023]
    Nyckelord :SFI; Studie- och yrkesvägledare; karriärval; nyanländ; vuxenutbildning; integration.;

    Sammanfattning : Att integrera som nyanländ i Sverige och komma in på arbetsmarknaden kan vara en tuff resa. Det svenska utbildningssystemet kan vara en utmaning och att någonstans i lärande processen kan den nyanlända behöva vägledning av en studie- och yrkesvägledare. LÄS MER

  5. 5. I det komplexa vägledningssamtalet speglas en komplex livssituation : En kvalitativ studie om interkulturell vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Ahlgren Sesay; Shilla Baratezadeh; [2022]
    Nyckelord :interkulturell vägledning; interkulturell kompetens; Språkintroduktion; kulturmöten; studie- och yrkesvägledning; SCCT;

    Sammanfattning : Vårt alltmer mångkulturella samhälle, ställer krav på interkulturell kompetens i undervisnings- och vägledningssammanhang, inte minst i mötet med nyanlända elever på Språkintroduktion. Beroende på elevernas olika skolbakgrund och förutsättningar har många av dessa elever svårigheter att uppnå de kunskapskrav som behövs för att få behörighet till gymnasiet eller fullfölja gymnasieutbildningen. LÄS MER