Sökning: "subkulturer och konsumtion"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden subkulturer och konsumtion.

  1. 1. KONSUMENTBETEENDE: EN STUDIE OM EN SUBKULTURS ADOPTERANDE AV VARUMÄRKEN

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Karlsson; Zahir Mukuri; Anis Khedher; [2011]
    Nyckelord :konsumentbeteende; huliganism; det sociala systemet; diffusion; varumärkeskapning; adoptionsprocessen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Författare: Marcus Karlsson, Anis Kheder and Zahir Muqurai Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå hur subkulturer värderar och tar sig an varumärken samt förstå hur dess konsumtion kan förhålla sig till adoptionsprocessen. Frågeställningar: Vilka är de bakomliggande faktorerna till att en subkultur adopterar varumärken? Hur kan adoptionsprocessen förhålla sig i en subkultur som casualkulturen? Metod: Netnografisk undersökning genomfördes för att lyfta fram de värderingar som finns inom en subkultur som huliganismen. LÄS MER

  2. 2. Impossible is nothing : En studie av symboliskt värdeskapande i Adidas varumärkeskommunikation och samspelet med hip-hopkulturen

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Nithenius; Elisabeth Rosenholm; [2006]
    Nyckelord :varumärken; symboliskt värde; subkulturer; varumärkeskommunikation; identitet; image; marknadsföring; Adidas; hip-hop;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle har varumärken kommit att spela en allt större roll för såväl konsumenter som företag. Varumärken fungerar som en ledsagare i individers sökande efter identitet och samtidigt som en gemensam nämnare eller tillhörighetsfaktor inom olika subkulturer. LÄS MER

  3. 3. Att konsumera mening : En studie av kundgruppers inbördes påverkan i alternativsportbranschen

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Johan Hallgårde; Kenth Johansson; [2005]
    Nyckelord :Business and economics; Ekonomi; Konsumtion; mening; superordinära grupper; subkulturer; alternativsport; återförsäljare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Konsumtion är en stor del av våra liv och stora delar av denna baseras inte på funktionella värden. En individ kan genom sin konsumtion uttrycka värderingar och utifrån dessa uttryck skapa en identitet. Detta kan för individen vara ett sätt att via konsumtion skapa mening. LÄS MER