Sökning: "teorier om lärande och individens utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden teorier om lärande och individens utveckling.

  1. 1. Chefers upplevelser av lärande i beslutsprocesser : En tillämpning av 4I-ramverket för organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Axén; Anette Marklund; [2022]
    Nyckelord :4I-framework; organizational learning; decision making; management; 4I-ramverket; organisatoriskt lärande; beslutsfattande; chefskap;

    Sammanfattning : Det finns ett behov för organisationer att ständigt utvecklas för att vara konkurrenskraftiga. För att denna utveckling ska vara möjlig poängterar Adler och Frössevi (1996) att lärande krävs på alla nivåer. LÄS MER

  2. 2. Att motivera medarbetare till lärande och utveckling - En fenomenologisk undersökning om hur ledarskapet bidrar till motivation bland IKEA-medarbetare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Miranda Råvik; [2021]
    Nyckelord :Motivation; ledarskap; lärande; utveckling.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ledarskapets inverkan på medarbetarna och deras motivation till lärande och utveckling är avgörande både för individens och organisationens framgång. Motiverade medarbetare presterar ofta bättre, vilket i förlängningen gynnar företagets lönsamhet. LÄS MER

  3. 3. Vad är organisationskultur och hur påverkar det min kompetensutveckling? : En studie om individens upplevelse av organisationskultur och hur detta påverkar det upplevda utfallet av kompetensutvecklingsinsatser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Jönsson; Joey Eliasson; [2020]
    Nyckelord :Organizational culture; Competence development; Human resource development; Kompetensutveckling; Organisationskultur; Kompetensutvecklingsinsatser;

    Sammanfattning : Begreppen organisationskultur och kompetensutvecklingsinsatser är båda väl utforskade ur en organisatorisk aspekt och även dess förankring till varandra. I befintlig litteratur saknas studier som fokuserar på individens synvinkel vilket lett fram till studiens syfte: Att beskriva individens upplevda organisationskultur i två olika organisationer samt förklara hur denna syn påverkar upplevelsen av kompetensutvecklingsinsatser. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ intervjustudie om samspel, arbetskultur, lärande och välbefinnande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Mathilda Björding; Linn Riddarström; [2020]
    Nyckelord :Employees; Employer; Interaction; Knowledge Responsibility; Roles; Work culture; Employees; Employer; Interaction; Knowledge Responsibility; Roles; Work culture; Ansvar; Arbetsgivare; Arbetskultur; Arbetstagare; Kunskap; Roller; Samspel;

    Sammanfattning : De ständiga förändringar och den utveckling som sker inom såväl privatliv somarbetsliv innebär att det är viktigt att hålla sig uppdaterad och följa det som sker. Detär betydelsefullt att utifrån förändringar fortsätta arbeta med arbetsmiljön inomföretag och organisationer för att skapa en trivsam arbetsplats med god hälsa. LÄS MER

  5. 5. Garanterat läskunnig, eller? Påverkar läsa-, skriva-, räknagarantin pedagogers tankar om tidig identifiering och tidiga insatser gällande elevers läsning?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Ledel; Malin Åkesson; [2020]
    Nyckelord :kartläggning; läsa-; skriva-; räknagarantin; lässvårigheter; tidig identifiering; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLedel, Eva och Åkesson, Malin (2019). Garanterat läskunnig, eller? - Påverkar läsa-, skriva-, räknagarantin pedagogers tankar om tidig identifiering och tidiga insatser gällande elevers läsning? Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER