Sökning: "teoriutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet teoriutveckling.

  1. 1. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Fredrik Lewén; [2024]
    Nyckelord :Generative AI; Knowledge Work; Workplace Learning; Knowledge Management; Practical Application; Generativ AI; Kunskapsarbete; Lärande på arbetsplatsen; Kunskapsdelning; Praktisk tillämpning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER

  2. 2. The Current State of Augmented Reality Adoption : A look at emerging technology adoption

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Oliver Berggren; [2023]
    Nyckelord :Technology Adoption; Innovation; Augmented reality; AR; Diffusion of Innovations; Hype Cycle; Disruptive Innovations; Teknik adoption; Innovation; Förstärkt Verklighet; AR; Diffusion of innovations; Hype Cycle; Disruptive Innovations;

    Sammanfattning : Augmented reality (AR) has seen a rise in public and corporate interest in recent years and with Apple's announcement of the Vision Pro headset, it is an exciting time to study the technology. The question on many people's minds is if AR is the computing platform of tomorrow or if it is a fad. LÄS MER

  3. 3. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnéa Wahlgren; [2021-07-08]
    Nyckelord :visual literacy; visuella element; barn; läsa; bilder; konst; målningar; illustrationer; bild kommunikation; bildspråk; bildkommunikation; bildspråk; det vidgade textbegreppet; semiotik; visual grammatics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER

  4. 4. EN JÄMSTÄLLD AKADEMI – INTE UTAN MOTSTÅND : En studie om förutsättningarna för att implementera jämställdhetsintegrering inom en STEM-fakultet på ett lärosäte

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Lundin Jernberg; [2021]
    Nyckelord :jämställdhetsintegrering; högre utbildning; genus; policyprocesser; motstånd;

    Sammanfattning : I denna studie studeras förutsättningarna för att implementera policyn om jämställdhetsintegrering inom en STEM-fakultet på ett lärosäte inom akademin. Detta görs genom att studera vilka former av individuella och institutionella motstånd som manifesteras i kvalitativa intervjuer med akademiska chefer. LÄS MER

  5. 5. Landskapsarkitektens retoriska grepp i tävlingsvisualiseringar

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Jansson; [2021]
    Nyckelord :retorik; bildretorik; bildteori; visualisering; visualisera; rendering; collage; liverendering; modell; intervju; övertyga; persuasio; pathos; logos; ethos; tävling; arkitekttävling; tävlingsförslag; kommunikation; informationsbild; reklam; propaganda; kapitalism; konst; bildkommunikation; visuell representation; teoriutveckling; teori; fake view; kritik;

    Sammanfattning : I deltagandet av arkitekttävlingar är visualiseringen det främsta verktyget för kommunikation. Hur vi väljer att ge form åt dessa påverkar chansen till vinst. För att ta reda på hur visualiseringar kan stärka tävlingsförslaget har jag utgått från konsten att övertyga. LÄS MER