Sökning: "uppgifter samhällskunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden uppgifter samhällskunskap.

  1. 6. Kritisk digital kompetens : En intervjustudie om lärares uppfattningar om elevers digitala kompetenser och hur dessa kan främjas i samhällskunskapsundervisningen genom digitala verktyg

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Robin Nilsson Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; TPACK; Digitala verktyg; Samhällskunskap; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa uppsats är att studera hur lärare i samhällskunskap uppfattar elevernas digitala kompetenser. Utöver det ämnar denna studie få kunskap om vilka metoder lärare använder för att främja elevernas digitala kompetenser inom undervisningen av ämnet samhällskunskap på gymnasial nivå. LÄS MER

  2. 7. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  3. 8. Förlags- och skolperspektiv på läromedel i samhällskunskap : - Fallstudie i Stockholms län

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Christopher Edmark; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; ramfaktorer; samhällskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka läromedel i samhällskunskap som köps in och sedan används av lärare på gymnasieskolor i Stockholms län. Intresset riktas mot varför vissa läromedel väljs och vilka ramarna för valprocessen kan vara. LÄS MER

  4. 9. 4 234 frågor och inga svar : En kvantitativ undersökning av vilken kunskapsform som erbjuds i arbetsuppgifterna i elva samhällskunskapsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Teodor Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den kvantitativa studien undersöks vilka kunskapsformer som elever erbjuds att utveckla i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. De kunskapsformer som används som analysmodell i uppsatsen är Skolverkets fyra f: fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet, detta utgör även uppsatsens teori. LÄS MER

  5. 10. Att förstå värdeorden -Sex lärares tolkningar av värdeorden "översiktligt" och "utförligt och nyanserat" när de rättar elevers skriftliga uppgifter i samhällskunskap Ib

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Yagana Nadjafi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper presents a qualitative study with semi-structured interviews investigating 1) How teachers in the course social science 1b interpret the terms "översiktligt" and "utförligt och nyanserat", when assessing students’ written productions. 2) How the terms are described by Skolverket’s commentary material and assessment support, and if the descriptions differ from the teacher’s interpretations? And 3) What kind of resources do the teachers use in order to work with assessment. LÄS MER