Sökning: "uppgifter samhällskunskap"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden uppgifter samhällskunskap.
11. I Sverige är det självklart att alla ska få säga vad de tycker : En kvalitativ textanalys av demokratiska värderingar i läromedel för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur de grundläggande demokratiska värderingarna förmedlas i lärobokstexter i samhällskunskap för mellanstadiet. Enligt läroplanen är det en av skolans uppgifter att förmedla och förankra demokratiska värderingar hos eleverna, och då är det intressant att undersöka hur dessa värderingar förmedlas i de texter som eleverna läser. LÄS MER
12. Hur gör de egentligen? : aktionsforskning om lärares sätt att digitalisera gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studien som genomförts i denna uppsats syftar till att utifrån lärarens perspektiv undersöka på vilka olika sätt digitaliseringen av undervisningen i samhällskunskap kommer i uttryck i gymnasieskolan samt vilka eventuella för-respektive nackdelar digitaliseringen innebär för undervisningen i ämnet. Datainsamlingen inför denna studie har skett genom aktionsforskning med hjälp av observationer och informella samtal med tre olika gymnasielärare som undervisar i samhällskunskap. LÄS MER
13. Hållbar utveckling i gymnasieskolan - En intervjustudie med lärare om hur de arbetar med ämnet idag, och hur de önskar arbeta framöver
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : There are many measures that need to be taken in order to ensure a development that is sustainable. One of them is to educate for a sustainable development and increase the scientific literacy among students. LÄS MER
14. Kan vi prata om demokrati? : En studie av demokrati- och medborgarideal i skolans styr- och läromedel för gymnasiet
Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En studie av demokrati- och medborgarideal av gymnasieskolans ämnesplan för Samhällskunskap 1 och läromedel för Samhällskunskap 1. Studien visar att demokratiundervisningen inte behandlar de tre dominerande demokratiidealen valdemokrati, deltagardemokrati och samtalsdemokrati som sammanhållna ideal i undervisningen. LÄS MER
15. Ortodoxi eller pluralism
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två synsätt. LÄS MER