Sökning: "vägledning i vid bemärkelse"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vägledning i vid bemärkelse.

  1. 1. Hela skolans ansvar : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares perspektiv på vid vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hedin; Cecilia Lanerud Weinacht; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; hela skolans ansvar; vägledning i vid bemärkelse; samverkan; valkompetens;

    Sammanfattning : I en granskning av Skolinspektionen framkom att ansvaret för vägledningen i skolan ligger på den enskilda studie- och yrkesvägledaren, vilket betonas i de styrdokument som reglerar vägledning i skolan. Syftet med studien är att få en inblick i hur studie- och yrkesvägledare inom grundskolan uppfattar och beskriver skolans arbete med vägledning i vid bemärkelse. LÄS MER

  2. 2. "Som mentor är jag också en mini-SYV" : En kvalitativ studie av gymnasiementorers syn på uppdraget studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :mentor; snäv bemärkelse; individuell vägledning; ledning; styrning; organisering; samtal; utveckling; yrkes- och högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Vägledning är betydelsefullt enligt litteraturen, dock visar ett antal studier och granskningar på brister i arbetet med studie- och yrkesvägledning inom skolväsendet. Det som främst behöver utvecklas och stärkas är vägledning som hela skolans ansvar; organisering, ledning och styrning. LÄS MER

  3. 3. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledarens roll i grundskolan : En kvalitativ studie om synen på studie- och yrkesvägledaren samt yrkesgruppens kompetenser och samarbete med andra yrkesgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Bianca Selin; Ruhena Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledning; grundskola; kompetenser; roll; syv; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken upplevd roll och upplevda kompetenser några studie- och yrkesvägledare har i grundskolan. Syftet är också att belysa hur samverkan mellan olika professioner i grundskolan ser ut. LÄS MER

  5. 5. Vägledning i digitala rum : En kvalitativ studie och studie- och yrkesvägledares erfarenheter av vägledning under Covid-19.

    M1-uppsats,

    Författare :Joakim Genberg; Martin Rudenius; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att beskriva studie- och yrkesvägledares erfarenheter av vägledning under Covid-19. Urvalet har varit studie- och yrkesvägledare på gymnasiet. LÄS MER