Sökning: "vad är naturvetenskaplig undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden vad är naturvetenskaplig undersökning.

  1. 1. Fysik och genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Madeleine Gerstig; [2023]
    Nyckelord :attityder; genus; fysik; fysik och genus; fysikundervisning; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag färre kvinnor än män som väljer att vidareutbilda sig i ämnet fysik, trots att flickor generellt sett har högre slutbetyg i ämnet än pojkar när de slutar årskurs 9. Detta leder till en ojämn könsfördelning inom de yrken som kräver kunskaper i ämnet fysik och fysikyrket blir därmed mansdominerat. LÄS MER

  2. 2. Lärarnas perspektiv på bedömning av praktiskt arbete i ämnet biologi för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dijana Grkovska; [2021]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; bedömning; högstadiet; direkt bedömning; indirekt bedömning; lärare; biologi;

    Sammanfattning : I naturvetenskaplig undervisning har praktiskt arbete spelat en viktig roll. I tidigare forskning har flera forskare diskuterat vad praktiskt arbete innebär och hur praktiskt arbete bör bedömas. Praktiskt arbete bedöms oftast inte direkt under utförandet av exempelvis en laboration utan i efterhand i form av laborationsrapporter. LÄS MER

  3. 3. Elevers intresse av praktiska moment i de naturvetenskapliga ämnena och vad lärare beskriver som motiverande för elever : Enkätundersökningar besvarade av elever och lärare i naturvetenskaplig undervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sari-Eeva Flemström; [2020]
    Nyckelord :NO-undervisning; praktiska moment; utmaningar för lärare; elevers intresse;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att elevers intresse för NO-ämnet minskar och att elevers självförtroende försämras i ämnet när de blir äldre. Vidare har forskning visat att elevers intresse i praktiska metoder sjunker med åldern. LÄS MER

  4. 4. Fenomenografisk undersökning om årskurs sex elevers intresse för de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Glavmo; [2019]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografiskt perspektiv; intervjuer; intresse; syfte; konkretisering; naturvetenskap; pragmatismen; årskurs sex elever;

    Sammanfattning : I tidigare forskning om elevernas intresse för de naturvetenskapliga ämnena har flertalet forskare belyst en problematik kring det minskande intresset för naturvetenskap. Mitt mål med denna undersökning är att belysa problemområden och synliggöra vad läraren kan göra för att fånga elevernas intresse för de naturvetenskapliga ämnena i skolan. LÄS MER

  5. 5. Syftet med NTA i kemi : Fjärdeklasselevers uppfattning av syftet jämfört med lärarens syfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)

    Författare :Mårten Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Chemistry; inquiry based; laboratory education; middle school; purpose; Kemi; undersökande arbetssätt; laborativt arbete; mellanstadiet; syfte;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att bidra med ökade kunskaper om vilka uppfattningar som finns bland fjärdeklasselever gällande syftet med NTA i kemi, och om dessa överensstämmer med lärarens syfte. Datainsamlingen har gjorts via gruppintervjuer med femton elever och deras lärare. Intervjusvaren har sedan kategoriserats induktivt. LÄS MER