Sökning: "varför laborera"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden varför laborera.

  1. 1. Datorstöd i matematikundervisningen : en studie av hur och varför några matematiklärare på gymnasiet använder datorer i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :Erik Åberg; [2010]
    Nyckelord :Datorstöd; datorhjälpmedel; datorverktyg; matematikundervisning; GeoGebra; tekniska hjälpmedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : Att använda datorer i matematikundervisningen kan huvudsakligen ha två olika syften. Antingen kan syftet vara att eleverna ska lära sig använda datorer och tekniska hjälpmedel (vilket ingår i flera av gymnasieskolans kursplaner) eller så används datorer och tekniska hjälpmedel som ett hjälpmedel i själva undervisningen så att eleverna kan lära sig matematiken på ett bättre sätt. LÄS MER

  2. 2. Kursplanen och laborationerna - en studie av de naturorienterande ämnenas kursplan i grundskolan och dess syften med laborativt arbete

    C-uppsats,

    Författare :Emma Antti; [2010]
    Nyckelord :Laborationer; kursplanen; naturorienterande ämnen; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera de kursplansmål som rör laborationer inom de naturorienterandeämnena i grundskolan. Detta för att kunna skönja vilka bakomliggande syften som kan identifieras och vilka sominte kan identifieras. LÄS MER

  3. 3. Mätning av metanpotentialen hos slam på Henriksdal och Bromma : Metodutveckling och utvärdering av labutrustningen ”BCS-CH4 Biogas”

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekologi

    Författare :Clara Borggren; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I april 1999 satte Sveriges regering upp 15 miljömål (utökades till 16 under 2005) vilka strävar efter att lösa Sveriges stora miljöproblem till nästa generation. Det första miljömålet är ”begränsad klimatpåverkan” och ett av dess delmål är att utsläppen av växthusgaser under perioden 2008-2012 skall vara minst 4 procent lägre än utsläppen var år 1990. LÄS MER

  4. 4. Laborativt arbetssätt i matematik : lärares förhållande till det laborativa arbetssättet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Zahlin; [2001]
    Nyckelord :Mathematics; Matematik; laborera; vara aktiv; motivation; kommunikation; undersöka; förstå; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att studera ett laborativt arbetssätt i matematiken som metod. Arbetet består av en litteraturgenomgång och en empirisk del där intervjuer med åtta olika lärare ingår. Den teoretiska delen behandlar två områden. Dessa områden är ämnet matematik och vad ett laborativt arbetssätt är utifrån litteraturen. LÄS MER

  5. 5. Kemilaborationer : Hur elever och deras lärare uppfattar det laborativa arbetssättet under år fyra och fem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Berg; [2000]
    Nyckelord :Education; Kemi-laborationer; år 4-5; learning by doing; förståelse; förklaring; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur elever och deras lärare uppfattar kemi-laborationer. Genom litteraturstudier har jag sökt vad som ligger till grund för det laborativa arbetssättet. LÄS MER