Korstågen i läromedel i historia

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Robert Ohlsson; [2006]

Nyckelord: läromedel; korståg; historia; identitet;

Sammanfattning: Denna undersökning är en komparativ studie av olika läromedel i historia mellan åren 1912 oeh 2003. J undersökningens syfte ingår ett "vi" mot "dem" perspektiv. Det undersökningen försöker belysa är om det över tiden skett förändringar i läromedelsböekerna utifrån "vi" oeh "dem" perspektivet oeh i anknytning till en identitetsbildning. Angående det didaktiska perspektivet innefattar det historiemedvetande oeh identitetsbildning. Enligt det didaktiska perspektivet är det viktigt att det finns en samstämmighet mellan framställningen i läromedlen och elevernas egen inhämtade kunskap utanför skolan. Almars finns det risk att eleverna anser att historia inte angår dem. Resultatet visar på att även om en förändring skett över tiden i läroböckerna angående "vi" och "dem". Kan det vara svårt att göra en identitetsbildning, i alla fall i dc senare årens läromedelböcker på grund av att de har blivit mer generella.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)