Modularisdering som produktstrategi : Fördelar, utmaningar och kundanpassning vid utveckling av modulära produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Syftet med studien var att studera fördelar samt utmaningar med att använda sig av modularisering. Vidare var syftet att undersöka hur kundens önskemål tas i beaktning vid produktutvecklingsprocessen för modulära produkter. Studien avgränsades till att undersöka ett svenskt teknikintensivt företag vars huvudsakliga produkterbjudande är lastbilar och bussar. En litteraturstudie genomfördes och låg till grund för resten av rapporten. Dessutom är rapporten baserad på en kvalitativ empirisk studie bestående av semistrukturerade intervjuer. Samtliga respondenter har goda kunskaper om modularisering och arbetar på olika avdelningar hos det studerade företaget. Studien visar många fördelar och utmaningar med att ha en modulär produktarkitektur. En av de främsta fördelarna är en stor slutproduktsvariantbildning vilket möjliggör skapande av högst kundanpassade produkter. Produktarkitekturen skapar tillfredsställda kunder som är- villiga att betala ett högre pris. Inom produktion leder den modulära produktarkitekturen till ett effektivare arbete samt kortare ledtider. Produkterna tillverkas efter order vilket minskar lagernivåerna samt logistikkostnaderna. Vid produktutveckling är det av stor betydelse att förhålla sig till befintliga gränssnitt och formfaktorer vilket gör att det krävs mer tankeverksamhet samt att kompromisser ibland behöver göras. Det är ett komplext system i många aspekter vilket ökar behovet av en stark företagskultur och en stabil IT-infrastruktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)