Improvise, adapt, overcome!

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Identifiera lärdomar och erfarenheter i övergången från fysisk undervisning i klassrum till digital distansundervisning under Covid-19 pandemin. Teori: Appreciative Inquiry, som beskriver hur man genom att arbeta lösningsfokuserat i stället för problemorienterat i en organisation kan dra nytta av de styrkor som finns och skapa en bestående förändring. Metod: Grounded Theory, som utgår ifrån att det är informanternas egna uppfattningar och perspektiv som bildar utgångspunkt för analysen och används inom outforskade problemområden, där relevanta variabler inte finns definierade eller formulerade. Resultat: Omställningen till distansundervisning mötte två stora utmaningar: anpassning av genomförandet via tekniska hjälpmedel, och att säkerställa en bibehållen nivå av kunskapsöverföring i det digitala klassrummet. Diskussion Kursledarens förmåga att utöva ett pedagogiskt ledarskap ställdes inför nya utmaningar, liksom förmågan att kommunicera och variera utbildningen, både med avseende på innehåll och pedagogiska metoder. Att skapa en känsla av sammanhang för deltagarna är en annan viktig faktor som syns i resultatet. Nyckelord Lärande, distansutbildning, metoder, bedömning, återkoppling, kommunikation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)