Sökning: "hjälpmedel i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 215 uppsatser innehållade orden hjälpmedel i matematik.

  1. 1. Laborativ matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tova Dehn; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserad; framgång och prestation; grundskola; konkret materiel; laborativt materiel; läromedel; matematikundervisning; matematiska undervisnings- hjälpmedel; naturliga tal och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syfte att jag vill ta reda på hur laborativa, konkreta materiel påverkar elevernas inlärning av matematik inom framförallt taluppfattning och tals användning. Fokusområdet är hela matematikämnet för elever i grundskolan, främst i förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. Att knäcka koden : Autism i matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jacob Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :autism; digitala hjälpmedel; hjälpmedel; kognitiva förmågor; matematikutbildning; stöttning; utmaningar; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka de utmaningar som elever med autism möter inom matematikutbildning och vilken stöttning som lärare kan använda för att underlätta deras inlärning. För att strukturera upp arbetet delades syftet in i två frågeställningar: utmaningar och stöttning. LÄS MER

  3. 3. Den bortprioriterade historien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; [2023-04-18]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Didaktisk Transposition. History as a Goal. History as a Tool. History and Heritage.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning inom Matematiken : Matematiklärarens strategier för att inkluderaelever med språkstörning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mohammad Al Kabra; Arash Farhadi; [2023]
    Nyckelord :Language impairment; problem solving; mathematics; sociocultural perspective; Språkstörning; problemlösning; matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Elever med språkstörning kan ha svårt att tillgodogöra sig matematikundervisningen, vilket kan påverka deras kunskapsutveckling och möjlighet att nå de fastställda kunskapskriterierna. Därför är det nödvändigt att undersöka hur språkstörning kan påverka elevernas matematikinlärning och vilka metoder som finns för att inkludera dessa elever i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Framsteg och stöd i matematik för elever i grundskola och anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shatha Sulaka; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; grundskola; matematiksvårigheter; sociala relationer speciallärare; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning Matematikundervisningen i den svenska skolkontexten möter utmaningar med låga matematikkunskaper bland elever, samtidigt som samhällets krav på matematisk kompetens ökar. För att möta dessa utmaningar behöver specialpedagoger och speciallärare i både grundskolan och anpassad grundskola utveckla sin undervisning för att stödja elevernas matematikutveckling och främja deras förmåga att tillämpa matematik i vardagen. LÄS MER