Små och medelstora företags köp av strategiska konsulttjänster

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Isac Hellsten; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att avgöra om små och medelstora företag (SMF) i Sverige köper strategiska konsulttjänster samt att peka ut interna resurser och andra faktorer som påverkar SMFs val av strategiska konsulttjänster. Studien använder sig av en kvantitativ forskningsdesign och en deduktiv ansats. Data samlades in med hjälp av webbaserade enkätundersökningar som besvarades av 49 respondenter. En betydande majoritet av SMF i studien köpte strategiska konsulttjänster. Resultaten av undersökningen av interna resurser och andra faktorer visade att det inte fanns något statistiskt signifikant samband mellan de interna resurserna och köp av strategiska konsulttjänster. Även fast de interna resurserna inte var signifikanta testades de mer pålitliga resultatens riktning och visade att SMF med bättre rykte och mer organisationskunskap är mer benägna att anlita strategiska konsulttjänster, som motbevisade antagandet om att motsatsen skulle ske. Å andra sidan stämde antagandet om finansiella resurser då SMF med större tillgång till finansiella resurser anlitade mer strategiska resurser. För de övriga faktorerna visade resultaten att antalet anställda hade en signifikant koppling till köp av strategiska konsulttjänster, där det framkom att företag med fler anställda tenderar att köpa in mer strategiska konsulttjänster. Detta påstående motsäger tidigare studier om hur antalet anställda påverkar inköper av strategiska konsulttjänster. Studiens praktiska bidrag ligger i att den ger insikt i hur SMF i Sverige använder strategiska konsulttjänster och hur olika faktorer kan påverka deras av dessa tjänster. Detta i form av att studien bekräftar att SMF faktiskt köper in strategiska konsulttjänster och genom värdefull information om riktningen av flertalet variabler även fast de flesta inte visat sig vara signifikanta. Samtidigt som det teoretiska bidraget ligger i att studien slutsatser understryker behovet av ytligare forskning om företagsattribut påverkan på konsulttjänster. För att vidare utforska köpbeslut av strategiska konsulttjänster för SMF, kan det vara intressant att undersöka andra potentiella faktorer som branschspecifika utmaningar eller företagsstruktur. En studie med en större provstorlek kan ge starkare bevis för sambanden som studien utforskat. Kvalitativa studier kan ge djupare insikt i varför SMF anlitar strategiska konsulttjänster och om det finns specifika behov eller utmaningar som påverkar anlitandet. Men också att undersöka långsiktiga effekter av strategiska konsulttjänster och deras påverkan på företagens konkurrenskraft och prestation över tid skulle behöva studeras vidare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)