Undersökning av kostnader som uppstår vid tillverkning av flera produktvarianter : En studie utförd på Axis Communications

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

Sammanfattning: Dagens företag lägger ner allt mer tid och resurser på att utöka variantfloran i deras produktsortiment. Syftet är att nå ut till ett bredare segment av kunder samtidigt som företaget behåller en konkurrenskraftig position på marknaden. Vid framtagning av nya produkter ställs Axis Communications ofta inför utmaningen att ta beslut om att tillverka en eller flera varianter. I dagsläget tas beslut om att tillverka fler varianter i produktsortimentet utifrån priset på direkt material och försäljningsvolymen för varje variant. Axis Communications saknar därmed kunskap om vilka ytterligare faktorer som påverkas när beslut om variantskapande ska tas. Syftet med studien är att ta fram en beräkningsmodell som kan användas som beslutsunderlag vid analys av kostnader i att tillverka mer än en produktvariant. För att besvara syftet har studien genomfört två fallstudier utifrån två olika produkter i Axis Communications produktsortiment. Den första fallstudien analyserar nuläget av tillverkningen hos Axis Communications kontraktstillverkare där kostnader som påverkas av att flera varianter tillverkas identifieras och beräknas. Den andra fallstudien är en fiktivt fallstudie där de identifierade kostnaderna beräknas på nytt men då endast en variant tillverkas och resterande varianter tagits bort. Därefter utfördes en analys på hur de identifierade kostnaderna påverkas vid tillverkning av endast en variant. Utifrån litteraturstudier har de kostnader som påverkas i samband med att flera varianter tillverkas identifierats. Vidare har även processkartläggningar samt ett studiebesök hos en av Axis Communications kontraktstillverkare genomförts där ytterligare relevanta kostnader identifierats och bekräftats av personer med bred kunskap inom området. De kostnader som identifierats i studien och som därmed ansett påverkas mest av att variantfloran förändras är följande: Direkta särkostnader Direkt material Lagerföringskostnader Ställkostnader Fixtur- och verktygskostnader Indirekta särkostnader Kvalitetskostnader Time to Market Investeringskostnader Resurskostnader för utveckling av mekanik Resurskostnader för utvecklig av elektronik Certifieringskostnader Verktygskostnader Kostnader för test av produktion Kostnader för framtagning av prototyper Resultatet för direkt material visade att det går att utgå från ett medelvärde av priset för direkt material samt den prognostiserade försäljningsvolymen per variant för att skapa sig en första uppfattning om hur mycket variantskapande egentligen kostar. Lagerföringskostnaden visade sig också påverkas vid tillverkning av endast en variant. Lagerföringskostnaden minskade i lagret för komponenter men ökade samtidigt i färdigvarulagret eftersom att det endast är den dyrare varianten med avseende på direkt material som tillverkas då det är den variant som har samtliga funktioner jämfört med resterande varianter. Ställkostnaden eliminerades helt då ställtiderna som uppstår vid byte av varianter i tillverkningen försvann. Vidare så halverades kostnaderna för fixturer och verktyg. Kvalitetskostnaden visade sig vara svårare att kvantifiera, dock gick det att inse att desto högre volym som tillverkas av en variant desto fortare når varianten de uppsatta kvalitetsmålen vilket i sin tur bidrar till lägre kvalitetskostnader. Dessutom innebär ett lägre antal varianter i en och samma produktionslina att hanteringen blir lättare då bland annat risken för felmontering minskar. Det blir även lättare att identifiera, prioritera samt åtgärda fel som kan tänkas uppstå i produktionslinan. Det leder i sin tur till att kvalitetskostnaderna minskar. Time to Market påverkades också när endast en variant tillverkades. Även om Time to Market inte direkt kan ses som en kostnad utan snarare som ett intäktsbortfall, påvisade studien att det går fortare att få fram produkterna på marknaden om antalet varianter minskar. Slutligen studerades olika investeringskostnader som går att koppla till tillverkningen av flera varianter och resultatet visade på att det går att minska investeringskostnaderna om endast en variant tillverkas. Utifrån resultatet från de två fallstudierna utformades en beräkningsmodell åt Axis Communications som ska hjälpa företaget med att ta beslut om variantskapande. Beräkningsmodellen lyfter fram de kostnader som påverkas mest av en förändring i variantfloran tillsammans med en beskrivning av hur kostnaderna ska beräknas. Med hjälp av beräkningsmodellen kan Axis Communications beslut om variantskapande underlättas jämfört med hur de tar beslut idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)