Fysik i förskolan - förskollärares synsätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap kring förskollärares synsätt på fysik iförskolan. För att undersöka detta har halvstrukturerade kvalitativa intervjuer genomförts medfem utbildade förskollärare i olika åldrar och verksamma år inom yrket. Intervjuerna genomfördes på förskollärarnas arbetsplatser i ett enskilt rum där deltagarna inte blev störda avandra kollegor eller barn. Jag har sedan analyserat den insamlade empirin med hjälp av en fenomenografisk analysmodell för att kunna sammanställa det resultat som studien bidrag till.Resultatet av studien visar på att det finns relativt stora skillnader i hur förskollärare ser på fysik i undervisningen på förskolan. En del av de deltagande ansåg att fysik är ett svårt ämne attundervisa i och att de saknar grundläggande kunskaper i att skapa lärandesituationer kring detsamt att de känner sig osäkra på användandet av fysikaliska begrepp. Andra deltagare ansågatt fysik är ett relativt enkelt ämne och att det finns mycket möjligheter att ta vara på det i förskolans vardag. De ansåg vidare att de besitter goda kunskaper i planerandet av aktivitetersom utgår ifrån fysik och dess begrepp. Resultatet visar även på skillnader i de deltagandessvar beroende på ålder och verksamma år inom yrket. De yngre deltagarna såg mer positivt påfysik medan de äldre ansåg att det var svårt. Min huvudsakliga rekommendation för verksamheten efter denna studie är att uppmuntra förskollärare till att arbeta med fysikaliska begreppoch förklara dessa på ett begripligt sätt för barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)