Matematik och flerspråkighet : En systematisk litteraturstudie om hur skolväsendet kan stödja elever som undervisas i matematik på ett annat språk än sitt modersmål

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Den här systematiska litteraturstudien baseras på internationell forskning och syftar till att fånga de stödstrategier och anpassningar skolväsenden använder sig av i arbetet med flerspråkiga elever. Studiens fokus är matematikundervisning och bedömning. Resultatet visar att arbetet kring flerspråkiga elevers undervisning behöver ske på flera nivåer genom skolväsendet och engagera såväl beslutsfattare på regeringsnivå som läraren i klassrummet. Skolledningar behöver uppmärksamma språkets roll inom ämnesundervisning och utbilda verksamma lärare inom detta. Det finns ett behov av språkutvecklande undervisning inom all ämnesundervisning, vilket gör detta till en fråga som inte bara rör andraspråksläraren utan även andra ämneslärare. Undervisningen bör även anknytas till vardagliga sammanhang för att stödja elevernas förståelse, vilket kräver extra vikt på kulturell relevans och intersubjektiva förståelser inom multikulturella klassrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)