Flerspråkighet i undervisning : – med utgångspunkt i lärares förhållningssätt, möjligheter och begränsningar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur sju lågstadielärare förhåller sig till flerspråkighet i undervisningen, hur deras uppfattningar kommer till uttryck i undervisningen samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas i arbetet med flerspråkighet i undervisningen. I studien har kvalitativa metoderna använts i form av intervjuer och klassrumsobservationer. Av resultaten framgår att lärarnas insatser för uppmuntran av flerspråkighet i undervisning är individuella. Lärarnas inställning till flerspråkighet i undervisning påverkar utformningen av undervisningen. Även lärarnas intresse och kunskaper om flerspråkighet, samarbete med modersmålslärare samt elevernas språkliga och kulturella bakgrund har betydelse för arbetet med flerspråkighet i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)