Matematikängslan - orsaker och implikationer för inlärning
Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten syftar till att ta reda på vad som i dagsläget är känt om matematikängslan med fokus på några av de faktorer som riskerar att leda fram till den och hur prestation och resultat i ämnet kan påverkas av den. Även om det finns anledning att tro att matematikängslan hemsökt många generationer är den ett relativt nytt forskningsämne där många aspekter fortfarande är helt outforskade (Sorvo m.fl., 2019). För att besvara arbetets frågeställningar; Vilka olika dimensioner av matematikängslan belyses i forskningen?, Vilka faktorer som orsakar matematikängslan synliggörs i forskningen? och Hur påverkas elevernas prestationer och resultat i ämnet matematik av matematikängslan enligt forskningen? har en systematisk datorbaserad sökning utförts via databaserna ERIC, ERC och SwePub. Ett slutligt urval resulterade i 12 artiklar som bedömdes intressanta utifrån arbetets frågeställningar. Resultatet i denna kunskapsöversikt visar att det finns många olika faktorer som kan orsaka matematikängslan. I redogörelsen för några av de i dagsläget kända riskfaktorerna bakom matematikängslan har dessa delats in i kategorierna individuella, sociala och akademiska faktorer. Faktorer som i vårt arbete visade vara starkt kopplat till matematikängslan är; self concept, föräldrapåverkan samt inställning till matematik som antingen instrumentellt eller intrinsikalt värdefull syssla. Resultatet visade också att matematikängslan bidrar på ett betydande sätt för att förklara prestationer i aritmetisk problemlösning. Slutligen noterades ett stort forskningsbehov avseende matematikängslan hos barn i tidiga skolåldern både när gäller orsakande faktorer och påverkan på prestation och resultat i matematik.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)