Matematikängslan - orsaker och implikationer för inlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten syftar till att ta reda på vad som i dagsläget är känt om  matematikängslan med fokus på några av de faktorer som riskerar att leda fram till den och hur  prestation och resultat i ämnet kan påverkas av den. Även om det finns anledning att tro att  matematikängslan hemsökt många generationer är den ett relativt nytt forskningsämne där  många aspekter fortfarande är helt outforskade (Sorvo m.fl., 2019).  För att besvara arbetets frågeställningar; Vilka olika dimensioner av matematikängslan belyses i  forskningen?, Vilka faktorer som orsakar matematikängslan synliggörs i forskningen? och Hur påverkas  elevernas prestationer och resultat i ämnet matematik av matematikängslan enligt forskningen? har en  systematisk datorbaserad sökning utförts via databaserna ERIC, ERC och SwePub. Ett slutligt  urval resulterade i 12 artiklar som bedömdes intressanta utifrån arbetets frågeställningar.  Resultatet i denna kunskapsöversikt visar att det finns många olika faktorer som kan orsaka  matematikängslan. I redogörelsen för några av de i dagsläget kända riskfaktorerna bakom  matematikängslan har dessa delats in i kategorierna individuella, sociala och akademiska  faktorer. Faktorer som i vårt arbete visade vara starkt kopplat till matematikängslan är; self  concept, föräldrapåverkan samt inställning till matematik som antingen instrumentellt eller  intrinsikalt värdefull syssla. Resultatet visade också att matematikängslan bidrar på ett betydande  sätt för att förklara prestationer i aritmetisk problemlösning.  Slutligen noterades ett stort forskningsbehov avseende matematikängslan hos barn i tidiga  skolåldern både när gäller orsakande faktorer och påverkan på prestation och resultat i  matematik.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)