Självkänsla och anknytning hos elever i gymnasieskolans sista år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I denna studie undersöktes självkänsla och anknytning hos 132 ungdomar i tredje året på gymnasieskolan. Självkänsla mättes med Forsman och Johnsons självskattningsformulär Basal och förvärvad självkänsla. Anknytning mättes med Armsden och Greenbergs självskattningsformulär Viktiga personer i mitt liv som mäter relation till mamma, pappa och vänner. Resultaten visade att basal självkänsla hade ett statistiskt signifikant måttligt samband med anknytning (r = 0,45). Flickor hade signifikant lägre basal självkänsla och signifikant högre förvärvad självkänsla än pojkarna. Vidare undersöktes de fyra möjliga kombinationerna av basal och förvärvad självkänsla. Det fanns signifikanta skillnader mellan självkänsletyp och anknytning i helskala samt anknytning till pappa. Signifikant fler flickor än pojkar hade självkänsletypen låg basal–hög förvärvad som tidigare forskning funnit ha samband med höga ohälsotal. Slutsatser av studien är att det finns anledning att i större utsträckning använda självkänslemått som mäter både inre och yttre självkänsla då dessa förmår ge en mer sammansatt bild av individers självkänsla. Studien bekräftar en stor mängd tidigare forskning som visar att flickor har signifikant lägre självkänsla än pojkar. Vidare visade resultaten att särskilt relationen till pappa tycks ha betydelse för vilken självkänsletyp man har, där bättre relation till pappa kunde kopplas till hälsosamma självkänsleprofiler och vice versa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)