Historiemedvetande i läromedel för åk 7-9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Jag har gjort en läromedelsstudie med syfte att analysera relativt nyproducerade läroböcker i historia utifrån frågor om de har potential att utveckla elevers historiemedvetande. När jag analyserar de tre läroböckerna i historia för åk 7-9 som jag har valt så studerar jag texter, bilder och arbetsuppgifter utifrån några av de perspektiv som svenska historiedidaktiker anser har störst möjlighet att påverka elevers historiemedvetande. Jag fokuserar på aspekterna som rör reflekterande berättelser, identitets och värdeskapande innehåll. En central fråga är om innehållet är multikronologiskt och visar eleverna att vi är både skapade av och skapare av historia. Läroböckerna har innehåll som bör kunna hjälpa till att utveckla elevernas historiemedvetanden, men inte i tillräckligt stor utsträckning. Jag anser utifrån min studie att alla tre böckerna har brister. De motsvarar inte på egen hand historieundervisningens behov utifrån kunskapskraven i Lgr11.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)