En företagskultur för Generation Y : En kvalitativ studie om företagskultur och generationsskillnader ur ett vd-perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Titel: En företagkultur för Generation Y - En kvalitativ studie om generationsskillnader och företagskultur ur ett vd-perspektiv Bakgrund: För närvarande pågår ett generationsskifte på företag i Sverige genom att allt fler av Babyboom-generationens medarbetare börjar nå pensionsålder och Generation Y istället tar mer och mer plats på arbetsmarknaden. Tidigare forskning har visat att Generation Y skiljer sig från tidigare generationer när det kommer till vad de värderar, hur de vill ledas och vilken sorts företagskultur de attraheras av, och genom att många av dagens vd:ar och ledningsgrupper består av personer från Babyboom-generationen uppstår frågan om de äldre vd:arna kan stöta på problem när det kommer till att dels locka till sig arbetskraft från Generation Y, dels att kunna lyfta deras potential och få dem att vilja stanna kvar. Syfte: Studiens syfte är att utvisa om det finns någon skillnad i hur äldre och yngre vd:ar på små och medelstora företag inom två olika branscher ser på och väljer att arbeta med företagskultur. Studien ska också lyfta fram huruvida den eventuella skillnaden kan påvisa hur rustade de båda generationernas vd:ar är inför Generation Y:s antågande. Metod: För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod valts och empiriinsamlingen har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med två vd:ar från varje generation; Babyboom och Generation Y. Den insamlade empirin har därefter analyserats och jämförts med tidigare teorier om Generation Y. Slutsatser: Studien har visat att det i de studerade fallen finns generationsskillnader både när det kommer till synen på företagskultur och sättet som ledningsgruppen på företagen arbetar med kultur. Studien visar också att när det kommer till de studerade fallen är de yngre vd:arnas sätt att se på och arbeta med företagskultur mer kompatibelt med den företagskultur som attraherar Generation Y, än vad de äldre vd:arnas sätt att se på och arbeta med kultur är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)