"Det handlar om frågor som rör livet" : En intervjustudie om lärares erfarenheter av undervisningen om livsfrågor i ämnet religionskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie belyser lärares arbete med livsfrågor i religionskunskapsundervisningen. Syftet med studien är att undersöka vilka strategier lärare använder i livsfrågeundervisningen samt vilka utmaningar som uppkommer i arbetet med dessa. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex olika lärare som undervisar om religionskunskap i årskurs 4-6, har använts vid insamling av empiri. Efter analys av materialet framkommer det fyra olika teman i resultatet. Den första delen behandlar lärarnas definition av begreppet livsfrågor. Den andra handlar om hur mycket lärarna undervisar om livsfrågor. Den tredje belyser lärarnas betydelse av livsfrågor i religionskunskapen. Den sista beskriver vilka strategier och utmaningar lärarnas ser med livsfrågor. Studiens resultat visar att dessa frågor är en viktig del av religionskunskapsundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)