Marknadsföringsbyrån i digital förändring : En kvalitativ studie om hur digital teknologi påverkar affärsrelationen mellan marknadsföringsbyrå och kund

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den digitala teknologins inverkan på affärsrelationer har främst studerats inom tillverkningsindustrin och det finns begränsad forskning om ämnet inom andra branscher. En bransch som influerats mycket av digital teknologi är marknadsföringsbranschen där marknadsföringsbyrån och kunden är centrala aktörer. Syftet med denna uppsats är att få en fördjupad förståelse för hur ny digital teknologi, i form av artificiell intelligens (AI), påverkar affärsrelationen mellan marknadsföringsbyrå och kund. Det teoretiska ramverket berör affärsrelationer, digital teknologi och dess påverkan på affärsrelationer samt affärsrelationen mellan marknadsföringsbyrå och kund. En kvalitativ metod har använts i form av semistrukturerade intervjuer med fyra marknadsföringsbyråer. Slutsatsen är att öppen kommunikation och byråns resurser i form av kunskap blir allt viktigare i affärsrelationen i samband med ny digital teknologi. Införandet av en ny digital teknologi resulterar även i att det krävs mer drastiska anpassningar av resurser som påverkar beroendet i affärsrelationen mellan marknadsföringsbyrå och kund. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)