Användares upplevda organisatoriska inflytande genom Self-Service BI

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Författare: Emil Andersson; Joachim Eriksson; [2016]

Nyckelord: Technology and Engineering;

Sammanfattning: En ny trend inom användandet av Business Intelligence (BI) är inriktningen mot operationella arbetsuppgifter istället för långsiktiga strategiska användningsområden, vilket inte kräver någon specialistkunskap och möjliggör så kallad Self-Service BI. Forskning inom organisationsteori och BI har visat att det finns faktorer som kan påverka BI-användares inflytande och makt inom organisationer. Ur detta grundar sig forskningsfrågan för den här uppsatsen; Hur upplever användare av SSBI-system sitt användande som en faktor för informationsbaserat inflytande i organisationer? I denna undersökning har vi samlat empirisk data genom intervjuer med SSBI-användare på två organisationer, Malmö Stad och Reitan Convenience. Våra resultat har visat att SSBI kan agera som en värdefull förberedande informationskälla inför möten och presentationer. De anställda kan i dessa situationer då distribuera informationen och i många fall uppnå ett utökat organisatoriskt inflytande eller makt, främst genom att ha en god systemvana och användandet av data som bevis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)