FÖRBEREDELSE, ORO OCH FÖRVÄNTNINGAR INFÖR SKOLATTACKER : bland högstadielärare, gymnasielärare och poliser i Örebro kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka förberedelse, oro och förväntningar som lärare och poliser har på varandra inför en eventuell skolattack i Örebro kommun. Syftet var av intresse då skolattacker var ett ämne som hade uppmärksammats i media i Sverige till följd av de senaste attackerna med en dödlig utgång. Studien var baserad på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Studien använde sig av två egenkonstruerade intervjuguider som datainsamlingsmetod. Intervjupersonerna bestod av tre stycken lärare och två poliser som arbetade i Örebro kommun. De rekryterades genom ett målstyrt urval samt ett snöbollsurval. En tematisk analys genomfördes för att tolka intervjupersonernas berättelser. Analysen resulterade i tre stycken teman och sex stycken subteman. Sammanfattningsvis visade det sig att lärare och poliser generellt påvisade en förberedelse inför eventuell skolattack till följd av utbildning och rutiner. Vidare gick det även att konstatera att samtliga intervjupersoner beskrev en oro inför eventuell skolattack. Slutligen påvisades att lärare och poliser saknade kännedom om varandras arbetsrutiner eller förberedelse inför en skolattack, vilket upplevdes vara stressande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)