Åksjuka i autonoma fordon : Analys av förslag på tekniska lösningar till problemet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Ingela Råberg; Elin Bergqvist; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I dagsläget sker mycket forskning kring hur fordon kan göras självkörande. Stort fokusläggs på att få tekniken och säkerheten att fungera, och i dagsläget innebär detta attkomforten för passagerare fallit efter. Studier visar på att ungefär 25 % av samtligabrukare av självkörande bilar skulle drabbas av åksjuka.Syftet med arbetet är att med hjälp av befintliga hypoteser om vad som orsakar åksjukaanalysera tekniska lösningsförslag till problemet med åksjuka och diskutera kring dessa.För att svara på dessa frågeställningar görs en litteraturstudie. Endast befintlig forskninganvänds och inga egna experiment görsRapporten grundar sig i teorierna om sensorkonflikt och postural instabilitet.Sensorkonflikt innebär att en individ blir åksjuk som följd av att intrycken från dessvisuella organ inte stämmer överens med dess balansorgan, och hypotesen om posturalinstabilitet säger istället att det enbart beror på att hjärnan inte har kontroll överkroppshållningen.De lösningsförslag som granskades var aktiv hjulupphängning och olika former avvisuella lösningar där aktiviteter enbart utförs på en skärm eller en ”förhandstitt” av vägenvisas för passageraren på ett Virtual Reality-headset för att dennes kropp ska förberedasig för rörelsen genom att göra en slags motrörelse mot denna. Slutsatserna från arbetetvar att ett VR-headset inte är praktiskt användbart eftersom detta begränsar användarenfrån att utföra de aktiviteter som självkörande bilar möjliggör, en datorskärm mitt isynfältet är bra för de aktiviteter som går att utföra på en skärm och aktiv hjulupphängningverkar vara en mycket lovande lösning – men eventuellt en lite dyrare sådan.Slutligen har ett eget lösningsförslag presenterats. Denna lösning har namngetts till aktivstolsupphängning och är en form av blandning mellan lösningarna med aktivhjulupphängning och Virtual Reality-headset.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)