Villkor för skapande : En studie om villkor som påverkar barns val gällande bild- och formskapande i en förskolekontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND: Skapande verksamhet är vanligt förekommande i förskolan. Läroplanen förförskolan slår fast att sådan verksamhet skall finnas med för att bl.a. främja lärandet. Det finnsmånga villkor som påverkar barns val av att ägna sig åt bild- formskapande. Tidigareforskning inom området pekar på miljöns betydelse samt att barn inspireras av varandra.SYFTE: Syftet med vår studie är att studera vilka villkor i förskolans kontext som påverkarbarnen att välja bild och form som ett av flera sätt att uttrycka sig och kommunicera.METOD: Utifrån en etnografisk ansats har vi använt oss av intervju och observation för attsamla in vår data. Intervjuer har genomförts med pedagoger på de två förskoleavdelningarnadär studien utförts. Vidare har observationer av skapandeaktiviteter ägt rum som följts uppmed intervjuer av samtalskaraktär med de barn som genomförde aktiviteten.RESULTAT: Vårt resultat visar på en komplexitet gällande de villkor som påverkarbarnens val av bild och form i förskolan. Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell harhjälp oss att sortera och se denna komplexitet ur ett vidare perspektiv. I resultatet synliggörsoch diskuteras några av de villkor som påverkar barns val av bild- och formaktiviteter i tvåolika förskolekontexter. De villkor som identifierats kan kopplas till pedagogerna ochkamraterna i verksamheten, likaså till förskolans miljö. På en annan nivå påverkar rektor ochpolitiska beslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)