Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. Vi ska också studera hur de säger sig arbeta med att stimulera barns mångspråkande i praktiken, samt hur de jämför sin språksyn med den språksyn som de upplever finns i Lpo94 och Lpfö98. Ett delsyfte är att ta reda på vad de säger om införandet av det vidgade text- och språkbegreppet i styrdokumeten för grundskolan. -Hur definierar RE-pedagogerna begreppet språk, utifrån begreppet det mångspråkande barnet? -Hur beskriver RE-pedagogerna sitt arbete för att stimulera barns alla språk? -Hur beskriver RE-pedagogerna kopplingar mellan spåksynen i Reggio Emilias filosofi och denspråksyn som finns i Lpo94 och Lpfö98? -Hur ser RE-pedagogerna på att det vidgade text- och språkbegreppet skrivits in i läroplanerna? Vi använder oss av en kvalitativ forskningsintervju eftersom vi vill få RE-pedagogernas eget perspektiv på hur de ser på begreppet språk och det vidgade text- och språkbegreppet. Vi väljer att studera sex pedagoger som säger sig arbeta enligt Reggio Emilias filosofi, eftersom denna språksyn tydligt lyfter betydelsen av att barn får använda många olika språk, där bild, dans och musik är några exempel. Pedagogerna som deltagit i undersökningen definierar språk som både verbal och ickeverbal kommunikation. I deras språksyn ingår talat och skrivet språk, bild, musik, dans och rörelse samt drama. Denna syn på språk är samstämmig med den forskningssammanställning som Myndigheten för skolutveckling gjorde 003. I styrdokumenten för förskolan och grundskolan börjar denna syn på språk omtalas. Utifrån vår studie anser vi att utbildning behövs kring de nya begrepp som uppkommit i styrdokumenten samt att det är nödvändigt att en diskussion förs om hur mångspråkande ska bli en del av verksamheten i alla förskolor och skolor och varför det anses vara viktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)