Ute eller inne? - en undersökning av lärares syn på utomhuspedagogik

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Madeliene Ahlqvist; Karin Samuelsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att försöka belysa lärares inställning till utomhuspedagogik. Ett subjektivt urval av lärare gjordes och intervjuer genomfördes och analyserades därefter. Resultatet visar att lärarna i undersökningen är positivt inställda till utomhuspedagogik och ser många möjligheter med den. De är entusiastiska till att använda naturen i undervisningen. Naturen ses som en del i lärandeprocessen. Lärarna i undersökningen anser att utomhuspedagogik ger piggare barn, möjlighet till varierad undervisning samt ett sammanhang i undervisningen. Styrdokumenten upplevs av lärarna som öppna och ger därmed lärarna en valfrihet när det gäller utomhuspedagogik. Undersökningen visar att lärarna anser att barn är olika och därmed lär bäst på olika sätt. Lärarna i undersökningen anser därför att skolan måste erbjuda olika sätt att lära, där flera sinnen används vid inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)