Nära och kära - en fallstudie av hur en logotyp kan utformas för en närproducerande gård

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Följande fallstudie syftar till att undersöka hur en logotyp för en närproducerande gård kan se ut för att spegla verksamhetens kärna och värdeord. Gården som studeras är producent av jordgubbar. Forskning genom design har tillämpats för att besvara syftet. Tidigare forskning och en inledande studie där värdeorden förtroende, välsmakande och närproducerande togs fram låg till grund för designprocessen där åtta logotypförslag togs fram. För att värdera logotypförslagen genomfördes en intervju med uppdragsgivaren samt en diskussion med en fokusgrupp. Resultatet visar spekulativt att hierarkin i en logotyp för en närproducerande gård bör vara tydlig för att utstråla förtroende. Logotypen bör innehålla ett föreställande och verklighetstroget objekt, i detta fall en jordgubbe, för att kommunicera välsmakande. Den färg som ansågs mest lämplig för att kommunicera närproducerat var grön. Vidare är de kategorier av logotyper som lämpar sig bäst för syftet emblem och kombinationslogotyper. Avslutningsvis skapades två slutgiltiga logotypförslag utifrån resultatet från värderingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)