Reklam på sociala medier – personlig eller integritetskränkande? : En studie om användares syn på individ anpassad reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Informatik

Sammanfattning: Många företag fokuserar sin reklam på sociala medier idag då de kan, utifrån användarnas beteende, utforma reklam som passar varje individ. Facebook har 2.2 miljarder aktiva användare världen över och är därmed en tacksam plats för företag att annonsera på. Som användare på webbsidan accepterar du att Facebook har rätt att samla in data om dig och ditt beteende på deras webbsida och på andra webbsidor som har en koppling till Facebook. Fördelen är att du får intressant reklam i ditt Facebook-flöde men det kan även kännas som att ”storebror ser dig”. Syftet med denna studie var att beskriva hur bekväma användare av sociala medier är med att deras data samlas in så att företag ska kunna göra individanpassad reklam i deras flöden. Ett frågeformulär skickades ut till 100 respondenter där åtta olika scenarion nämndes om insamling av data. Respondenterna fick besvara hur bekväma det var med varje scenario och resultatet var att majoriteten var obekväm med alla scenarion. Avlyssning av mobila enheter var de mest obekväma med samt insamling av data för politisk reklam. Några respondenter ansåg även att det var för mycket reklam på Facebook. Majoriteten av respondenterna svarade dock nej på frågan om de kunde tänka sig att betala för Facebook för att slippa reklamen. Slutligen togs det upp att respondenterna inte hade koll på vilket typ av data som Facebook samlar in om dem. Svaret står i användaravtalet som de en gång i tiden har accepterat men förmodligen inte läst. En diskussion om förenkling av användaravtal fördes där användaren i korthet skulle se de viktigaste bitarna utifrån deras synsätt innan de accepterade avtalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)