Elevers val av skrivverktyg : i skolan och på fritiden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Författare: Anette Gustafsson; [2023]

Nyckelord: skrivverktyg; skrivförmåga; svenska;

Sammanfattning: Bakgrund: I kursplanen för grundskolan står det på flera platser att eleven ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom skrift. De förväntas skriva olika typer av texter i varierande omfattning och de har genom skolan tillgång till skoldatorer samt papper och penna som skrivverktyg. Denna studie ser närmare på hur ungdomarna förhåller sig till olika skrivverktyg. Syfte: På grund av den omställning som skett i samhället med flera olika skrivverktyg söker jag med denna undersökning få förståelse för hur ungdomarna själva väljer och hur de motiverar sina val. Metod: Det är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade elevintervjuer där 30 elever i årskurs 7-9 deltog. Eleverna intervjuades enskilt och intervjuerna utgick ifrån en intervjumall med 11 frågor. Intervjuerna transkriberades och analyserades sedan i Excel. Resultat: Studiens resultat visar att mobil och dator är situationsberoende medan papper och penna används av ungdomarna för att komma ihåg och lära bättre. När det gäller långa texter så väljer de flesta helst dator och kortare texter oftast skrivs med mobil. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)