Lässtrategier i skolans tidigare år, F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Författarna till denna studie är Sabrin Hassan och Meliha Imamovic, och vi läser grundlärarprogrammet, F-3.Studien fokuserar på hur lärare i de tidiga skolåren (F-3) arbetar med lässtrategier samt deras erfarenheter inom detta forskningsområde. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärare från olika årskurser (F-3) och skolor har vi samlat in en skiftande användning av hur lärare använder lässtrategier i sin undervisning för att främja elevernas läsutveckling. Vårt tillvägagångssätt har delvis varit med hjälp av semistrukturerade intervjuer men det har även grundats på teoretiska utgångspunkter och tidigare forskning inom ämnet. Resultaten från studien belyser vilka lässtrategier våra respondenter främst använder sig av, skillnaderna i lärarnas tillvägagångsätt samt om deras erfarenheter skiljer sig åt. Vår arbetsprocess har omfattat givande diskussioner och gemensamma beslut.Denna studie riktar sig till både befintliga och blivande lärare som önskar att fördjupa sin förståelse kring hur man på bästa sätt främjar elevernas läsutveckling under de tidiga skolåren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)