Hur genomförs och behandlas marknadsundersökningar på industriföretag? : En studie i knowledge management i B2B-företag

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Lina Thunman; Niklas Östansjö; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Om ett företag i dagens samhälle har bra kunskap om sina produkter har de större möjlighet att vara konkurrenskraftiga och utveckla produkterna efter marknadens behov. Därför är det viktigt för företag att hålla sig uppdaterade om marknadens krav och önskemål på produkten. Ett vanligt sätt för företag att göra detta är genom att utföra marknadsundersökningar.Denna rapport undersöker därför hur marknadsundersökningar genomförs och behandlas på industriföretag.Studien undersöker rutiner och metoder för hur företag samlar in och hanterar den information och kunskap de får från sina kunder. Rapporten presenterar teorier från tidigare studier om marknadsundersökningar. Även resultat från intervjuer med två anställda på två industriföretag presenteras. De två företagen är B2B-företag där det ena är ett verktygsindustriföretag och det andra är ett fordonsindustriföretag.Efter analys av litteraturstudien och resultat från intervjuer, identifieras två huvudmetoder för undersökningsprocesser. En av dessa metoder är att sköta processen internt, till exempel genom personliga intervjuer mellan företaget och kunderna. Fördelen med denna process är att de involverade avdelningarna kan få informationen direkt från kunden, dock kan denna process bli dyr och tidskrävande.Den andra metoden är att lägga ut undersökningsprocessen på ett externt undersökningsföretag. Detta kan resultera i mindre arbete, mindre kostnader och även till att personer med högre kompetens inom marknadsundersökningsbranschen gör företagets marknadsundersökningar. Ett problem med denna metod kan dock vara att viss information kan gå förlorad på vägen. Efter analyser av båda metoderna blev resultatet att ingen metod är bättre än den andra. Oavsett vilken av dessa metoder företag väljer att använda sig av är det viktigt för alla företag som utför undersökningar att känna till att det finns brister och svagheter inom undersökningsprocesser. Detta för att företagen ska vara medvetna om trovärdheten av resultatet från dessa processer. För att öka trovärdigheten på resultatet är det viktigt att ha en struktur på undersökningen och att någon sorts utarbetad metod efterföljas som till exempel Churcill och Iacobuccis [7] steg-för-steg-metod. Syftet är att sträva efter ett resultat som kan användas för att utveckla företagets produkter till att bli mer konkurrenskraftig på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)