Föräldraskap och intellektuell funktionsnedsättning : Professionellas tankar och erfarenheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Intellektuellt funktionsnedsatta personers rättigheter och levnadsomständigheter har avsevärt förbättrats de senaste decennierna vilket även lett till att de i allt större utsträckning väljer att skaffa barn. Då den intellektuella funktionsnedsättningens begränsningar kan vara en försvårande omständighet för föräldraskapet kan dessa familjer behöva samhällets stöd. Syftet med studien har varit att undersöka tankar och erfarenheter kring de utmaningar professionella upplever i sitt arbete med att stödja dessa familjer. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med professionella som arbetar med målgruppen. Empirin har analyserats utifrån Michael Lipskys teori om gräsrotsbyråkrater vilken belyser de professionellas upplevda utmaningar i arbetet i relation till den byråkratisering och organisationsstruktur som präglar offentliga förvaltningar och leder till oönskade konsekvenser för såväl professionella som för klienter. Resultatet ger en djupare förståelse för hur organisatoriska förutsättningar kan ligga till grund för de olika utmaningar professionella upplever i sitt arbete med familjer där föräldrar har en intellektuell funktionsnedsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)