Produktplacering i Solsidan

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats är författad av Anna Sandell och Amanda Ralfsson vid Enheten för medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Titeln på arbetet är ”Produktplacering i Solsidan”. Uppsatsen behandlar fenomenet produktplacering som blir allt vanligare i svensk TV. En serie som blivit väldigt uppmärksammad på grund av sin vanligt förekommande produktplacering är den populära tv-serien Solsidan. Där får man följa några familjer bosatta i Saltsjöbaden utanför Stockholm. I denna uppsats har vi undersökt hur frekvent produktplacering förekommer i de båda säsongerna av programmet. Detta har vi gjort genom en kvantitativ metod där vi använt oss av ett kodschema när vi har granskat alla avsnitten. Av resultaten kunde vi sedan redogöra skillnaden mellan de båda säsongerna. Utifrån en kvalitativ undersökning har vi försökt utreda vad produktplacering kan sända ut för signaler till en publik och om kontexten spelar någon roll. Vi har även valt att diskutera rollfigurernas effekt på produktplaceringen. Genom denna diskussion har vi kommit fram till att kontexten är viktig när det gäller placeringarna. Rollfigurerna som använder sig utav produkterna är även de en viktig del av kontexten. Publiken kan identifiera sig med rollfigurerna och därigenom känna samhörighet gentemot de produkter som används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)