Hur stavar man bunkring med fyra P? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbutiker hanterat kunders bunkringsbeteende under Covid-19-pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I samband med kriser är det vanligt förekommande att konsumenter uppvisar ett bunkringsbeteende, där de i förberedande syfte köper stora mängder produkter. Syftet med denna studie är att undersöka hur livsmedelsföretags marknadsföringsstrategi påverkats av bunkringsbeteendet som uppstod vid Covid-19-pandemins inträde. Studien grundar sig i litteratur om bunkringsbeteende och fyra element av företags marknadsföringsstrategi: 'Produkt', 'Påverkan', 'Plats' samt 'Personal'. Ämnet har undersökts genom fem fallstudier av fem butiker inom livsmedelsföretaget ICA Sverige där datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer med ansvariga personer för butikernas marknadsföring. Resultaten visar att två element, 'Produkt' och 'Påverkan', haft stor betydelse för hur butikernas marknadsföringsstrategi har påverkats av bunkringsbeteendet. Samtidigt har de andra två, 'Plats' och 'Personal', varit av mindre betydelse. Studien bidrar till förståelse av hur livsmedelsföretag reagerar på bunkringsbeteenden och hur de skulle kunna agera i framtiden vid liknande kriser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)