Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. Vidare har studien även avsett att belysa ledarskapets betydelse vid en internationalisering. Studien har tillämpat en kvalitativ ansats och implementerat en fenomenografisk forskningsmetod där utfallsrummet utgörs av empiri från fyra semistrukturerade intervjuer, vilket triangulerats med data från GLOBE 2004. De första tre intervjuerna genomfördes med en svensk organisation med expertis inom området där respondenter från deras kontor i Saudiarabien, Sydkorea och Turkiet deltog. Den fjärde intervjun genomfördes därefter med Volvo Groups “Head of Leadership and Performance”. Studiens teoretiska referensram utgörs av tidigare forskning inom ämnena organisationskultur, nationskultur och ledarskap.  Studiens resultat konstaterar att en organisations hem- och värdland i stor utsträckning påverkar organisationskulturen vid en internationalisering. Denna påverkan har påvisats dels på en organisatorisk nivå i exempelvis organisationens ideologier och grundläggande värderingar, men även på en kontextuell nivå i exempelvis lokala affärskulturer och nationsspecifika högtider. Avslutningsvis konstateras det att ledarskapet innehar en avgörande roll vid internationalisering och fungerar sammanlänkande mellan organisationens hem- och värdland.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)