Vinster i nystartade sociala företag – legitimitetsskapande eller legitimitetsskadande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur nya sociala entreprenörer arbetar för att bygga legitimitet i sina företag och huruvida de finner det vara en konflikt mellan de sociala aspekterna och att generera vinst. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats. Vi genomför semi-strukturerade intervjuer med sex sociala företag och två inkubatorer i Sverige. Teoretiska perspektiv: Vi utgår från teorier om legitimitet, socialt entreprenörskap och nyinstitutionalism samt ser till affärsmodeller i nystartade sociala företag. Empiri: Studiens empiri består av det material vi har samlat in via intervjuer med sociala entreprenörer i Sverige vars företag är nystartade och återger hur dessa resonerar kring eventuella vinstkonflikter. Empirin består även av intervjuer med två inkubatorer i Sverige. Resultat: Sociala entreprenörer i nystartade företag använder sig främst av moralisk legitimitet i sitt legitimitetsbyggande. Vad gäller huruvida entreprenörerna finner en konflikt i att generera vinst samtidigt som deras företag definieras som sociala, har vi funnit att de ser på vinst som något positivt som leder till möjligheten att göra mer för fler. Vinst kan därför i många fall ses som legitimitetsskapande, istället för legitimitetsskadande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)