Klimatet i omklädningsrummet-Om elevers upplevelser utav omklädningsrummet i anslutning till

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: I detta arbete har jag undersökt vad elever känner inför att befinna sig i omklädningsrummet innan och efter idrottslektionen. Jag har därmed undersökt om det förekommer oro hos eleverna inför situationen samt om det finns skillnader i flickors och pojkars föreställningar. Syftet har varit att undersöka elever i 10-12 års ålderns känslor inför intima situationer i slutna rum. Jag vill synliggöra elevers uppfattningar för pedagoger och vuxna inom skolan för att de ska kunna agera. Genusforskning har legat som grund för att se till flickor och pojkars upplevelser av omklädningsrummet. Tillsammans med Bourdieus habitusteori har elevers olika uppfattningar till situationen i omklädningsrummet diskuterats. Metoden var till störst del kvantitativ och enkäter användes. De öppna svarsalternativen behandlades kvalitativt och det var 129 elever som deltog. Det visade sig att de flesta eleverna alltid kände sig bekväma i omklädningsrummet, dock får inte de som kände sig obekväma negligeras. Det fanns inga signifikanta skillnader mellan flickor och pojkars upplevelser men emellertid kände sig pojkar i en viss utsträckning bekvämare än flickorna i omklädningsrummet. Vidare framgick att många elever kände sig obekväma inför att visa sig nakna inför andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)