Motivation vid arbete på distans : En studie om motivationsfaktorer vid distansarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva och förklara betydelsen och korrelationen mellan olika motivationsfaktorer vid distansarbete. En enkät utformad i Microsoft Forms användes för att mäta fyra motivationsfaktorer “bekräftelse”, “prestation”, “personlig utveckling” och“ arbetsuppgift” baserade på Hertzbergs motivationsteori. Populationen bestod av anställda som arbetade antingen på distans eller under hybridförutsättningar. Enkäten distribuerades via olika sociala medie-forum avsedda för anställda på distans. Totalt deltog 227 personer i studien och 160 uppfyllde kriterierna för populationen. Dataanalysen gjordes med hjälp av statistikprogrammet SPSS, där en beskrivande analys och en korrelationsanalys med Spearman´s korrelationskoefficient genomfördes. Resultatet visade att anställda på distans ansåg feedback vara den viktigaste formen av bekräftelse. Det fanns också en positiv korrelation mellan feedback och viljan att lära sig nya saker hos dessa anställda. Däremot kunde vi inte hitta korrelation mellan trivsel under hög tidspress och självständighet hos anställda på distans. Resultaten indikerade att lära sig nya saker var den viktigaste faktorn för personlig utveckling hos anställda på distans. Dessutom fanns det en positiv korrelation mellan passion och självständighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)