Läroböcker och objektivitet i religionskunskap : En undersökning om objektivitet i svenska läroböcker i religionskunskap 1962- 2011

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Författare: Simon Bjaaland; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna uppsats har varit att undersöka objektivitet som mål och idé i läroplaner och läroböcker i religionskunskap med ett särskilt fokus på beskrivningarna av kristendomen. Först har jag undersökt objektivitet som mål och idé i de aktuella läroplanerna Lgr 62, 69, 80 och Lpo 94. Därefter har jag tittat på hur objektivitet som mål återspeglas i de undersökta läroböckerna. Som metod har jag använt en innehållsanalys vilket är av fördel när en stor mängd text som i denna uppsats skall undersökas. Detta för att ett stort material kan reduceras systematiskt till begränsade kategorier av textens innehåll. Innehållsanalysen passade också till den teori som analysen tog spjärn emot. Det framkommer att objektivitet som mål återfinns i samtliga läroplaner men att objektivitet som begrepp var vanligt förekommande i Lgr 62 och 69. Slutligen kan man spåra objektivitet som mål i Lgr 80 och Lpo 94 till saklighet och allsidighet som kommit bli det centrala. Av undersökningen framkommer det att kristendomen är den religion som fått mest utrymme jämfört med övriga världsreligioner i samtliga läromedel kopplat till samtliga läroplaner. Det framkommer också att samtliga läroböcker är rikliga när det kommer till beskrivningar av olika inriktningar av kristendomen. När detta undersöks närmre är de främst rikliga när det kommer till beskrivningar av de samfund som har en nära geografisk koppling till Sverige och våra grannländer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)