Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön.  Studiens resultat visar att det finns en hel del normer kopplat till förskolans inomhusmiljö, både i val av material och skapandet av miljön. Förskollärarna beskriver att barnens könstillhörighet även kan skapa förväntningar kring hur barnen bör vara och agera i inomhusmiljön. Förskollärarna lyfter dock betydelsen i att se varje barn som en individ, inte utefter könstillhörgihet och därefter utforma en inomhusmiljö som stimulerar deras intressen och behov. Resultatet belyser att barnen behöver känna en trygghet både i sig sjäva och i miljön de befinner sig i, vilket skapar möjligheten att våga prova på nya saker. Resultatet visar dessutom betydelsen i ett normkritiskt perspektiv och ett kontinuerligt jämställdhetsarbete. Förskollärarna uttrycker dock en utmaning att konkret utföra det i verksamheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)