Omställningen till ett hållbart resande i två svenska kommuner : Jämförelse Örebro och Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Johan Sandén; Viktor Westlin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Transporter är snabbt på väg att bli ett av de mest problematiska och utmanande områdena när det gäller hållbarhet. I framtiden förväntas inte efterfrågan på transporter minska. Det nuvarande problemet med transportsystem och transportnät i industrialiserade länder är att de möjliggör rörlighet genom system som domineras av bilismen. Att fortsätta utveckla transportsystemen i den riktningen kommer att påskynda och ge upphov till sociala och miljömässiga katastrofer. För att kunna konkurrera med det individuella bilberoendet krävs satsningar på hållbara transportmedel, dvs. gång, cykel och kollektivtrafik. Det räcker inte enbart med satsningar på en förbättrad fysisk infrastruktur, utan det krävs åtgärder som syftar till beteendeförändringar och ett ökat kollektivt resande. Örebro och Lund är två svenska kommuner som finns med i trafikkonsultbolaget Trivectors kommunranking av hållbara transporter från år 2021. Där rankas Lund som bäst i Sverige och Örebro som femte bäst. Studien kommer att vara en jämförande fallstudie mellan Örebro och Lund, med ett perspektiv på respektive kommun. Syftet med studien är att beskriva och analysera hur Örebro och Lund arbetar för att främja hållbara resor och hur de arbetar för att påverka invånarnas beteenden och attityder gentemot hållbart resande. Detta kommer att göras med utgångspunkt i fyra begrepp, som är mobility management, planerat beteende, fyrstegsprincipen och nudging. I studiens syfte ingår också att analysera det inhämtade materialet från Örebro och Lund och jämföra det med vad som sägs i tidigare forskning. Utifrån syftet har två frågeställningar utformats: Hur arbetar Örebro och Lund för att främja hållbara resor? På vilka sätt arbetar Örebro och Lund för att påverka invånares beteenden och attityder gentemot hållbart resande? Som metod har vi valt att använda oss av kvalitativ intervju och kvalitativ dokumentanalys. I studien har totalt fyra tjänstepersoner intervjuats. Tjänstepersonerna arbetar i Örebro kommun, Lunds kommun, Region Örebro län och Region Skåne och arbetar med hållbart resande. Det slutgiltiga resultatet visar att både Örebro och Lund har tydliga tillvägagångssätt i arbetet med att främja det hållbara resandet. Det går att se likheter i kommunernas angreppssätt för att gynna det hållbara resandet där båda kommunerna har långsiktiga målsättningar och liknande arbetsmetoder för att nå de uppsatta målen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)