KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. Det saknas dock replikationsstudier, och studier som fokuserar på interaktionen mellan faktorer som presentation och organisation. Speciellt när det gäller att både minnas och applicera specifik information. Den här studien har därför valt att undersöka interaktionseffekt mellan organisation och presentation av text och bilder, genom att använda regler för brädspelet “Go” som stimulusmaterial. Studien utgjorde en 2x2 mellangruppsdesign. Det var fyra betingelser, 13 deltagare i varje betingelse, och totalt 52 deltagare. En betingelse testades genom en fullständig text med integrerade bilder, en genom en text där bilderna visades i slutet efter texten (separerade bilder), en testades genom att läsa texten mening-för-mening med integrerade bilder, och en betingelse genom att läsa texten mening-för-mening där bilderna visades i slutet efter texten. Deltagarnas prestation mättes genom ett läsförståelsetest och deras subjektiva upplevelse av kognitiv belastning mättes genom en likertskala. Till skillnad från en tidigare studie som undersökt liknande fenomen visade den här studien inga signifikanta effekter för varken läsförståelse eller subjektiv upplevelse. Sammanfattningsvis visar vår studie att den tidigare studien kan innehålla flertalet brister, där det råder osäkerhet kring vad det är som orsakat framkomna signifikanta effekter. Vid fortsatt forskning inom området är det önskvärt med noggranna överväganden vid val av svårighetsgrad på läsförståelsetest och stimulimaterial, vilket kan påverka effekten av kognitiv belastning. Det är också högst relevant att ta hänsyn till det nya digitala samhället och dess påverkan på människans läsprocesser, som kan ha förändrat hur vi påverkas av textmaterial.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)