Värdet av sentimentalitet: Att reda ut kopplingen mellan människa och objekt

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: I denna rapport kommer ämnet sentimentalitet och ensoulment att undersökas. Sentimentalitet är något väldigt personligt och svårdefinierat, och att koppla det till en designprocess är utmanande. Det engelska begreppet ensoulment, som även kommer diskuteras i arbetet, syftar på det värde som en design tar in och hur designen kan förmedla en viss känsla. Dessa två begrepp kopplat till design kan beskriva hur en användare värdesätter artefakter. Det finns ett antal artiklar som diskuterar sentimentalitet i design och hur viktigt det är att inkorporera det i en designprocess, men väldigt få har applicerat det och producerat prototyper eller produkter. Att jobba med ett begrepp kopplat till känslor och egna minnen gör att det är svårt att få ett generellt tillvägagångssätt i en designprocess. Den frågeställning som detta arbete har jobbat med ifrågasätter på vilket sätt det går att uppnå sentimentalitet i design genom att arbeta med fyra termer, engagemang, historia, förstärkning och upplevd hållbarhet. De metoder som valdes att tillämpas i detta arbete är forskning genom design, fokusgrupp, tematisk analys och en look & feel prototyp. Dessa metoder valdes för att de ansågs lämpliga för att kunna besvara frågeställningen. Två fokusgrupper utfördes med grund i detta där deltagarna uppmuntrades att diskutera deras egen syn på sentimentalitet och hur samt vad de värdesätter i objekt de håller kärt. Resultatet av studien visar att det inte aktivt går att skapa en produkt som förmedlar sentimentalitet, utan det går att trigga en sentimental känsla hos användare genom att använda sig av kopplingar till känslor och minnen. Resultatet visar att ensoulment dock är något som bättre kan inkorporeras i en designprocess för att skapa värde hos användaren. Slutsatsen som drogs är att det inte går att skapa ett sentimentalt värde i en ny produkt, men det går att trigga sentimentalitet med hjälp av olika sinnen. Att använda sig av de fyra termerna kommer att leda till att en design har större chans att bli ensouled från start.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)