Flickor AD/HD : en pedagogisk utmaning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Sanel Muhic; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att lyfta fram problematiken kring flickor med ADHD diagnos. Att utforska hur dessa kan upptäckas samt vilka tillvägagångssätt man kan använda sig som pedagog för att ge dem det stöd och hjälp de behöver. För att kunna belysa frågorna kring detta ämne genomfördes tre intervjuer med tre verksamma specialpedagoger. Intervjuerna tolkades med hjälp av kvalitativ metodik. Resultatet beskriver specialpedagogers syn på flickor med ADHD diagnos i skolan samt lyfter fram vilka metoder specialpedagoger använder sig utav för att ge dessa flickor det stöd de behöver. I resultatet framkommer att det inte är särskilt ovanligt att större delen av flickor med ADHD aldrig får någon diagnos. Forskningen inom ämnet är ännu otillräcklig. Lärare behöver mer kunskap för att kunna bistå flickorna och ge dem en bättre framtid. Det framkommer av resultatet att flickor med ADHD är svåra att upptäcka och att dessa behöver hjälp för att kunna utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)